Magyarország, 2016

Karvalyok földje

Nemakarásnak nyögés a vége

2017. július 04. - Karvalyok Földje

karvalyok_foldje_image_small_masolata.png

Vajon akarja kormányunk akár egy jottányit is emelni az oktatás színvonalát? Kizárt, önmaga sírját ásná.

Kormányunk ördögi körbe került. Ahhoz, hogy iszonyatosan sok uniós támogatást és egyéb költségvetési forrást nyomjon bele a köz- és felsőoktatásba, meg kellene magyarázni, hogy mire is lenne szükség. Ahhoz viszont, hogy kiderüljön, mi kellene, ahhoz meg kell nézni, hogy mi van. És ami van, az bizony nagy-nagy trutymó, amit jó ideje szajkóznak a tanárok, a diákok és a szülők nem álcivil szervezetei, de eddig a kutya sem hallgatta meg őket. Kormányzati szinten ment a terelés, lusták a pedagógusok, hülyék a gyerekek, spórolnak az önkormányzatok, bezzeg majd ha államosítva lesz, mindenkinek ugyanannyi jut. És igen, el is értünk az ugyanannyihoz meg ahhoz, hogy a jelenlegi oktatási rendszerünkben egyetlen olyan elem van, ami felesleges, ez pedig a gyerek. Mert a gyerekek lakmuszpapírként megmutatják, bárhogy is hájpolja magát az oktatáspolitikai kormányzat, az egykori térdig érő szutymó az újabb és újabb csodaintézkedések eredményeképpen lassan már a szánkig ér és úgy fulladunk bele, hogy közben még mindig azt reklámozzuk, soha nem volt ilyen jó.

Van, aki azt állítja, a tanárok is feleslegesek már ebben a csakis önmagáért élő rendszerben. Ez azonban nagy tévedés, rájuk igen is szükség van. Egyrészt ők azok, akik igazolják az oktatási kormányzat újabb és újabb hivatalainak létjogosultságát, azokét, amelyeket azért hoztak létre, hogy a pedagógusokat szekírozzák. És azért is kellenek, mert ők azok, akik elmagyarázzák a szülőknek, a gyerekükben sokkal több potenciál rejlik, mint amit mutat és bizony a szülők dolga, hogy otthon mindent megtegyenek azért, hogy a leszármazottjuk kitűnő tanuló legyen. Ja, hogy nem sikerül? Kérem, a tanárok csak hozott anyagból dolgoznak, vessen magára a szülő, ha csak idióta gyerekkel volt képes teleszülni a Kárpát-medencét. Persze van egy-két olyan tanár is, aki óvatosan szidja a kormányt, de azok jobb, ha vigyáznak a hátsó fertályukra mert még az is előfordulhat, hogy nem sokáig lesznek már tanárok, aztán mehetnek nyugatra mosogatni ötször annyi pénzért.

A szépen sorban napvilágra kerülő, enyhe mazochista vonásokat felmutató jelentések és cselekvési tervek azonban már képtelenek mindent eltitkolni. A számok nem hazudnak: a lemorzsolódás soha nem látott méreteket öltött, a PISA-eredmények a béka segge alatt, a magyar diákok maximum a nemzetközi bibliaismereti versenyt nyernék meg, a felsőoktatásba érkezők pedig soha nem látott tudáshiányban szenvednek. Persze lehet mindezért a tanárokat és a diákokat hibáztatni meg a liberális otthoni nevelést (az a dög dr. Spock a hibás, szerencséje, hogy már meghalt, különben ott találná magát Soros mellett kiplakátolva), de ha az oktatási kormányzat nem vonja le a következtetéseket saját magára vonatkozóan, akkor bizony akár ezer milliárdot is beleinvesztálhatnak a szektorba, akkor sem lesz előrehaladás egy jottányi sem.

Ha egy kicsit is őszinte lenne a kormány, be kellene vallania, bizony a legnagyobb probléma maga a Nemzeti AlapTanterv, e téren pedig a kormányzat egyes egyedül önmagát hibáztathatja, a tanárok és a diákok csak elszenvedői a csúcsra járatott idiotizmusnak. A tananyag tantárgyanként rengeteg felesleges, ám módszeresen visszakövetelt megtanulni valót tartalmaz és a készítők láthatóan elsődleges szándéka az, hogy már első osztályban megutáltassák a gyerekekkel az iskolát. Vajon hány gyerek kel hajnalban örömmel és megy nulladik órára, mert akkor szabad a tornaterem, köszönet néked mindennapi testnevelés? Vagy hányan tapsolnak ugrálva, még egy memoriter, amit meg kell tanulni, de jó? A kötelező olvasmányok már a jelenlegi nagyszülőket is untatták anno, a természettudományos képzés pedig még akkor is érdekfeszítőbb lenne, ha a Wikipédia vonatkozó szócikkeit kellene szó szerint megtanulni. Nincs idő kísérletezésre és megismerésre, a tananyag életidegen, összefüggéstelen és lóg a levegőben. Vajon mennyi ideig marad meg egy gyerekben amit tanult a mézgás égerről, ha az életben még soha nem látott olyat? Pont annyit, hogy hazamegy és elmeséli (jobb esetben), hogy az iskolában a mézes egérről volt szó. És igen, pont ugyanennyi értelme is van így tanítani, ahogy az ezerre kerekítés alsó tagozatos erőltetése is elgondolkodtató, hacsak nem cél a könyvelők idejekorán megkezdett sorozatgyártása. Ahogy annak is, amikor matematikai alapok nélkül tanítanak fizikát, a kémiában olyan reakcióegyenleteket kell bemagolni, amellyel maximum egyetlen gyárban találkozhat a diák szerte széles országunkban, a földrajzból meg olyan gazdasági definíciókat kell bevágni, amit még a tanár sem ért, ahogy a szemléltető ábrákat sem.

A NAT csődje nyilvánvaló, éppen a diákok mutatják meg azzal, hogy utálják a természettudományos tantárgyakat és nem nagyon akaródzik nekik ilyen irányban továbbtanulni. Hibáztatja is őket a kormányzat ezerrel, bezzeg a gazdasági, bölcsész és társadalomtudományi képzések sokkal népszerűbbek, de vajon olyan nagy csoda ez? Míg a matematikával úgy-ahogy egyszerűbb – akár magántanárral is – megbirkózni, addig a fizika és a kémia sokkal nehezebb dió. Viszont a magyart és a történelmet érteni sem kell ahhoz, hogy jó magolási képességgel bárki bejusson olyan szakra, ahol elfogadják ezeket felvételi tárgynak és hasonlóan könnyebb a nyelveket is elsajátítani, pláne ha ott lebeg a szülők által is támogatott cél, itthagyni ezt az országot. Azt pedig, hogy mekkora csőd is a NAT mi sem szemlélteti jobban, hogy a kormányzat nulladik évfolyamot akar az egyetemekhez – mi kell ennél több, hogy bevallják, a középiskola képtelen felkészíteni a gyerekeket a továbbtanulásra? Hogy alig van olyan középiskola, amely képes fakultációt indítani természettudományos tárgyakból? De nem vallják be csak maszatolnak meg a nőkre kenik, hogy nem jelentkeznek elegen természettudományos meg műszaki képzésre (persze csak akkor, ha ráérnek a Kárpát-medence teleszülése mellett). És azzal, hogy majd nehezítik a felvételit meg megkövetelnek nyelvvizsgát csak annyit érnek el, még kevesebb diák kerül be a felsőoktatásba és még inkább munkaerőhiány lesz bizonyos értelmiségi szakmákban. Például nem lesz pedagógus meg olyan sem, aki az egészségügyben dolgozna, de ez ugyebár megint csak nem az elhibázott oktatáspolitika és magának személy szerint a miniszterelnöknek a hibája. És informatikusokat is lasszóval kell fogni, ahogy olyan munkavállalót is, aki emberközpontúan képes ügyfelekkel call centerekben foglalkozni.

De nem kell mindenkinek továbbtanulni a felsőoktatásban, ezt is tudjuk már, sőt. Még a szakgimnázium is felesleges, irány a szakmunkásokat képző szakközépiskola. És a szülők többsége nem is tudja, amíg személyes érintettség révén nem szembesül azzal, hogy tényleg teljesen felesleges a szakgimnáziumok jó része: a felsőoktatásra nem készít fel,  cserébe normális, megélhetős szakmát sem ad csak akkor, ha még ráhúz éveket a gyerek az alapképzésre. Akkor már vagy gimnázium és olyan szakképzés, amely érettségire épül eleve, vagy marad a szakmunkás-képzés, ahol több tornaóra van lassan mint közismereti tárgy. Mintha legalábbis egy szobafestőnek nem kéne tudni számolnia, egy burkolónak meg olvasnia, pedig valahogy csak ki kellene számolni, miből mennyi kell a melóhoz meg hogyan kell dolgozni azzal az anyaggal, amit a megrendelő megálmodott. És aki azt hiszi, majd egy ácstanonc az építkezésen a gyakorlatban megtanulja, hogy kell szakszerűen dolgozni, az ennél nagyobbat már nem is tévedhetne. Mert az sem tudja, aki tanítja, mert aki egy kicsit is konyít a szakmához, már régen külföldön dolgozik.

De ténylegesen akarja is a kormány, hogy magasabb legyen az oktatás színvonala? Ha akarná, már tett volna valamit, volt rá hét éve. Előtte meg nyolc év ellenzékben hogy gondolkodjon, hogyan is lehetne jobbá tenni ezt a szektort. Ám egyelőre úgy néz ki, az államosítás, a hittan, a mindennapi testnevelés meg a KLIK különféle formációinak szervezése-átszervezése és a kicsit is jobb tankönyvek kiutálása lefoglalta az összes energiát, így egyedül csak pénzszórásra volt idő, érdemi javító tevékenységre nem. És nem is várhatjuk el, hogy ez módosuljon – csak azt, ha több pénz lesz a rendszerben, akkor sokkal többet lopnak is majd ki belőle. És miért?

Nagyon egyszerű a válasz: kormányunk ellenérdekelt abban, hogy egyre tanultabb fiatalok kerüljenek ki a rendszerből. A butákat sokkal egyszerűbb kezelni és sokkal könnyebb elhitetni velük, hogy mindenért a migránsok meg a Soros a felelős. A buta ember el van azzal, hogy utálja azt, akit elévezetnek bűnbakként és felesleges energiáit levezeti meccsen szotyiköpködéssel vagy szabadidőben migránsvadászattal. A buta ember nem tud értelmezni olyan kifejezéseket, mint közpénztelenített közpénz, tao, Nemzeti Bank jogkör, tanszabadság, emberi jogok, civil szervezetek, demokrácia, korrupció és azt sem tudja mi a különbség a csalás és a hűtlen kezelés között. És nemcsak hogy nem tudja, de nem is érdekli. Neki elég Brüsszel mint ellenség (nem az Unió, mert az szereti) és büszke rá, hogy Magyarország erős, bármit is jelentsen az. Főleg ha a kormány mindig megmondja, miért verheti a mellét és kiről-miről mit gondoljon.

Éppen ezért a legoptimálisabb kormányzati lépés a 9 osztályos általános iskola bevezetése lenne – egy év évvesztés meg egy bukás és már mehetnének is tömegével közmunkásnak a 16 éves gyerekek, csak a tanárokat kellene meggyőzni, hogy legyenek egy kicsit szigorúbbak és követeljenek többet. És máris be lehetne zárni a középfokú oktatás intézményeinek kétharmadát, aztán majd megnézhetik az egyetemek is, hol találnak maguknak hallgatókat.

Kormányzatunk oktatáspolitikai felelőseinek fel van adva a lecke: hogyan lehet úgy százmilliárdokat beleölni a rendszerbe, hogy az ne látszódjon meg a rendszerből ilyen vagy olyan módon kikerülők tudásszintjén? Mert ha véletlenül bármi jót is tennének, netalán színvonalat javítanának, azzal saját sírjukat ásnák, azt pedig nem tehetik.

A sötétséget nemcsak őrizni kell, hanem egyre növelni is, mert ez a túlélésük záloga. De nem kell attól tartanunk, hogy ne oldanák meg ezt az elsőre lehetetlennek látszó küldetést is.