Magyarország, 2016

Karvalyok földje

Mikor lesz dugódíj Budapesten?

2016. július 09. - Karvalyok Földje

karvalyok_foldje_image_small_masolata.pngHamarosan, legalábbis a legújabb tervezet szerint. De vajon engedi bevezetni a kormány? Kétséges, pláne ahogy Tarlós István szeretné, azaz 2017 végén, pár hónappal az országos választások előtt.

 

Újra napirendre került a 2013 óta halogatott dugódíj bevezetése és a sok-sok kósza variáció után ezúttal egy kétzónás megoldás_terve borzolja a budapestiek idegeit:

  1. Aki a főváros területére gépjárművel behatol, az éves matricát köteles fizetni, 5 ezer forint értékben (kvázi megyematrica). Ebből az önkormányzat 4,5 milliárd forint bevételt remél éves szinten, ez visszaosztva mintegy 900 ezer teljes díjas gépjárműt jelent.
  2. Kialakítanak egy belső zónát is (Pesten a Margit-híd- Szent István körút-Bajcsy-Zsilinszky út- Károly körút-Múzeum körút és Vámház körút határvonallal, míg a budai oldalon, jóval szűkebb nyomvonalon az Erzsébet-híd –Lánchíd utca - Alagút utca - Attila utca - Csalogány utca - Bem rakpart és Margit híd között. Az Alagút utca és Lánchíd utca tompaszögű része kimaradna). Az egyszeri belépés 700 forint lenne, ettől 5,5 milliárd forintot várnak (ez visszaosztva éves szinten 7,86 millió behajtás, napi átlagban 21.526, hétvégenként és ünnepnapokon is). A jegyeket – korábbi elképzelések alapján – BKK automatákból lehet majd előre megvásárolni.

A bevezetés akadálya lehet, hogy jelenleg törvény tiltja a dugódíjat, de Tarlós István főpolgármesternek erre is van megoldása: ha a kormány nem hajlandó intézkedni a törvénymódosításra, akkor a főváros plusz pénzt kér a tömegközlekedésre (valószínűleg 4,5+5,5 milliárd forintot, azaz kereken tízmilliárdot).

De vajon a kormány bevállalná, hogy épp a választások előtt suhintja meg hellyel-közzel az összes budapesti lakost meg azok vidéki rokonait 5-5 ezer forintnyi sarzsival, hogy az agglomerációból autóval ingázókat már ne is említsük? Ráadásul úgy, hogy az ég adta világon semmit sem ad cserébe? Budapest egyszer már buktatott Orbán-kormányt, így ez a forgatókönyv valószínűtlen.  Illetve csak akkor valószínű, ha a kormány 100%-ig biztos abban, hogy a nem érintett nyugdíjasok, közszolgák, frissen honosítottak (a választásokig ugyebár már egymillióan lesznek) és egyéb lekenyerezettek szavazata bőven elég lesz egy újabb négy évhez.

A másik kérdés az, hogy vajon a kormány hajlandó a főváros örök pénznyelőjét, azaz a tömegközlekedést támogatni? Most, hogy Tarlós keresztbe feküdt a nagy Habony-Rogán közbeszerzés-lenyúlásnak, erre is kicsi az esély. Pedig a dugódíjból remélt összeg költségvetési szinten valójában nem túl nagy, évente alig több mint másfél felcsúti sportcsarnok költsége, a felcsúti focipálya-sportcsarnok kombó is éppen hogy csak beleférne, bár ha hozzáadjuk a 3 milliárdos kazánházat, akkor már bőven túl is léptük a 10 milliárdos keretet.

Plusz azért valljuk be, van egy kis zsarolás-szaga is a dugódíj tömegközlekedéses kiváltási ajánlatnak, így az is kérdéses, vajon a kormányzatunk sarokba szorítása kinek a vereségét hozza, főleg ha hiúsági kérdést (farokméregetést) is kreálnak az ügyből.Még az is lehet, hogy az egész tervezet egy nagy blöff.

Ha azonban a kormány mégis úgy döntene, mehet a dugódíj, vajon hogy gondolja a főváros azt bevezetni?

 

dugo.jpgÍme néhány kérdés az éves matricával kapcsolatban:

Az országos matricák vonatkoznak majd a fővárosra is? Vagy bármelyik megyére igen, de Budapestre külön kell venni?

Aki évente egyszer jár Budapesten (állatkert, a magyar válogatott meccse, rokonlátogatás, stb.), az ha nem akar ezért plusz ötezret kiadni, akkor váltson vonatra?

Lesznek P+R parkolók a főváros határán is csatlakozó tömegközlekedéssel, vagy lényegtelen, akinek autója van, az az éves ötezres matricába úgysem hal bele? Ha pedig képes és még fizetős körgyűrűt vagy autópálya bevezetőt is akar használni, akkor azért az évi tízezer is potom ár, jobb, ha hozzászokik a gondolathoz? Vagy a legjobb, ha egy újabb adóként fogja fel, úgy legalább nem várhat el semmit sem cserébe a pénzéért?

A személygépkocsinál nagyobb járművek is ötezerért hajthatnak be majd a főváros területére?

Állítólag családonként egy-egy autó ingyenes lehet (bár még az is lehet, hogy ez csak a 700 forintos belépős zónában lakókra vonatkozik), a második viszont már teljes áru (esetleg kedvezményes) – de mi számít egy családnak? Az egy ingatlanban egymás idegeire menők, vagy elég, ha biológiailag/örökbefogadásilag/nevelésileg rokonok, akár a szélrózsa összes irányában szétszóródva? Mi van akkor, ha a férj és feleség ugyan hivatalosan együtt élnek, de más-más címen? És ha az egyik házastárs állandó tartózkodási helye vidék, a másiké meg a főváros? Az élettársak családnak számítanak? És a melegek? És számít, hogy egy családon belül hány nagykorú családtag van, vagy az önkormányzat még a dugódíjjal is büntetni fogja a többgenerációs együttélést?

Hol lesznek állandó matricafigyelő kamerák? A Budapest-tábláknál vagy szerte a városban? Ha csak a Budapest tábláknál, akkor aki éves szinten egyszer sem hagyja el autóval a várost, az megúszhatja a fizetést?

Lesznek mobilkamerák is? Hány autó és mekkora személyzettel? És vajon rá lehetne ezek sofőrjeit venni, ha már úgyis egész nap kint vannak terepen, legyenek szívesek figyeljék és jelentsék a kátyúkat, az elgázolt macskákat és az útba belógó fákat-bokrokat, valamint kilátást takaró, netalán allergén növényekkel teletűzdelt méteres gazt is?

 

A zónás behajtás még az éves matricánál is sokkal érdekesebb téma, plusz sokkal drágább is. Azt tudjuk, külföldön más városok is leküzdötték a bevezetéssel kapcsolatos problémákat, ám Budapest helyzete egy-két dolog tekintetében elég speciális (például körgyűrű, elegendő P+R parkolóhely hiánya), ráadásul az alkalmazni kívánt szükségmegoldások igazi magyaros sufnituning hangulatúak.

Azt tényleg komolyan gondolták a koncepció kidolgozói, hogy majd minden autós BKK automatából előre vesz majd behajtási jegyet, mert a kapus-sorompós rendszer kiépítése túl sokba kerülne és sokáig is tartana?

Ha az Erzsébet-híd fizetős lesz, merre oldják majd meg a keresztirányú átmenő forgalmat (pl. Pestről a Balaton felé)? Van erre valami ötlet, vagy ahányszor egy autó átmegy ezen a hídon, fizet 700 forintot? Ha pedig fizetőssé teszik az átmenő forgalmat, akkor lesz bármilyen forgalomszervezési megoldás ott, ahova ez a forgalom majd kényszerből áttevődik?

Lesz az átmenő forgalomnak külön parkolója, ahol BKK automaták szolgálják ki az átutazókat? Vagy szokják meg az autósok, soha többé Rákóczi út -Hegyalja út, még a GPS-ből is legyenek szívesek kiirtani? Végül is ez is egy módja, hogy ne legyen többé dugó az Astoriánál …

Mi lesz a belvárosi üzletekkel, készült hatástanulmány arról, hogyan befolyásolja ez majd a boltok forgalmát? Vagy aki olyan vevőt is szeretne, aki nem tömegközlekedéssel érkezik, az költözzön kijjebb? És az áruszállítással foglalkozó autók kapnak majd kedvezményt, vagy így jártak, emeljenek árat? Ez a plusz költség például az élelmiszerüzleteknél igen jelentős is lehet.

Mi lesz a színházakkal, éttermekkel, időszakos rendezvényekkel? Vajon a macerásan beszerezhető behajtási jegy hány családot tántorít el majd olyan események látogatásától, mint például az adventi vásár? (Sok külső kerületben lakónak egyáltalán nincs bérlete, így tömegközlekedve családonként minimum 3-4 főre kell oda-vissza jegyet venniük.)

Hogyan alakul majd a zónahatáron éppen kívül eső üzletek forgalma? Mennyi forgalomkiesést okoz majd nekik az, hogy a belső zónába érkezők, de 700 forint fizetése helyett inkább egy kicsivel többet gyaloglók autói foglalják majd el a parkolóhelyeket? Azokat, amelyeket eddig az ő kuncsaftjaik használtak?

Mekkora forgalomkieséssel számolhatnak majd a zónahatáron belül lévő parkolóházak, mélygarázsok? És hogyan alakulnak majd a már most is igen magas parkolási díjak?

A nagy rendezvények (például futóversenyek) területfoglalási költségébe beszámolják majd a kieső behajtási díjat, vagy ezentúl a belvárosban nem lesz ilyen?

Vajon a 2017 végére elkészülő 3.500-3.600 P+R parkolóhely elegendő lesz a Belvárosba tartók elhelyezésére? Vagy kit érdekel, majd megoldják valahogy?

Kik kaphatnak majd kedvezményt? Például a taxik? Vagy ők is fizetnek, mint a katonatiszt, építsék bele díjszabásukba? Vagy az tilos lesz, tehát vagy lenyelik, vagy nem vállalnak belvárosi fuvart maximum a zónahatárig? És mi lesz például az olyan feladatot ellátó autók sorsa, mint a magán betegszállítók?

A parlamenti képviselők behajtási díját is mi fizetjük majd? És a minisztériumok, bíróságok meg ügyészségek főnökeiét, valamint bárki fontos emberét, akinek a hivatala a belső zónában található?

Akiknek ingatlanjuk, netalán irodájuk van a Belvárosban, de valamilyen okból nincsenek oda bejelentve, azok is fizetik a 700 forintos belépési díjakat (akár naponta többször is)? Esetleg lesz számukra valamiféle bérlet? (Éves szinten 200 behajtás 140 ezer forintért, a kutyának is megéri).

Milyen időbeli korlátja lesz az egyszeri behajtásra jogosító jegynek? Ha például egy külföldi saját autójával érkezik egy belvárosi szállodába és egy hétig nem használja az kocsiját, akkor elég egyszer jegyet vennie, még a becsekkolása előtt? És ha mozog a járművel, akkor az 700 forint plusz díj alkalmanként, szintén BKK automatából beszerezve? Esetleg a BKK a nagy szállodák által használt garázsokba majd telepít ilyen automatákat, vagy arra számítanak, a gazdagoknak úgyis van sofőrjük, érjen rá az beszerezni a jegyeket?

Hogy történik majd az ellenőrzés? Rendszámra vesz az autós egy jegyet, kiteszi az ablakba és lesz egy rendszer, ami összevezeti, hány jegy szól egy rendszámra és hányszor hajtott be ugyanaz a rendszám a zónába?

Mennyi lesz a büntetés? És ha valami miatt nem működnek a BKK automaták, megáll a Belvárosban az élet? Egy autós hány automatát köteles végigjárni jegyért, mielőtt feladhatja és jegy nélkül hajthat be? És mit érdemel például az a budapesti luxusszálló-vendég, aki nem azzal kezdi fővárosi tartózkodását, hogy a zónahatáron kívül BKK automatát keres behajtójegyért?

És végül, de nem utolsó sorban, meddig lesz 700 forint a 700 forint? Mikor fog felemelkedni ezerre, netalán ezerkettőre? Az önkormányzat bármikor vérszemet kaphat: túl kevés a behajtó, emiatt nem jön be az elvárt nagyságrendű bevétel, így emelni kell a díjat, vagy túl sok a behajtó, így nyugodtan lehet árat emelni. Csak a BKK automatákat kell átállítani …

A főváros-kormány meccs még nincs lejátszva, így egyelőre nincs más dolgunk csak hátradőlve nézzük, ki viszi be majd a győztes gyomrost. Egy biztos, a cechet mi fizetijük, cserébe a dugódíj eltűnik az önkormányzati költségvetés fekete lyukában.

 

Amennyiben tetszett, várunk most induló Facebook-csoportunkban!